Winkelen met je stem

9 mei 2018

Consumenten in Nederland kunnen zich voorstellen dat ze over een aantal jaren (vaker) gebruik maken van een stemassistent om online producten en diensten te bestellen. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro. 

Momenteel spreekt 18 procent van de consumenten in Nederland al regelmatig iets in op een apparaat. Bijvoorbeeld op hun smartphone of om de navigatie in de auto te bedienen. Vraag je ze hun gedrag over drie jaar in te schatten, dan verwacht 32 procent liever een boodschap ergens in te spreken dan diezelfde mededeling op een apparaat in te typen. Volgens de onderzoekers zien vooral jongeren en mannen zien stem-gestuurde apps of apparaten wel zitten. Meer in het algemeen lijkt het inspreken van opdrachten vooral nuttig om productinformatie op te zoeken. Consumenten zien zo’n zoekfunctie wel zitten: 30 procent verwacht in 2021 regelmatig gebruik te maken van een app(araat) met stembediening.

Van de winkelondernemers ziet volgens de onderzoekers een dikke meerderheid (61 procent) de stemassistent in het verkoopproces als een grote kans. Twee derde verwacht binnen drie jaar voice assisted shopping aan te kunnen bieden, met gemak voor de klant verreweg als voornaamste argument. Ongeveer de helft (46 procent) van hen geeft overigens aan dit samen met een partner te willen doen. Retailers verwachten dat 29 procent van de consumenten in 2021 gebruik gaat maken van voice in het winkelproces. (Bron: insights.abnamro.nl/).

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,



Nieuws