'Samen met onze exposanten partnership met retailer versterken'

Woonindustrie

‘De Woonindustrie is er primair voor de zakelijke markt. B-to-b dus, zoals we al sinds meer dan 25 jaar functioneren.’ Daar is Jan Hogenkamp heel helder in. ‘Dit gezegd hebbende, is het duidelijk dat tijden veranderen en dat we als De Woonindustrie, en hele branche trouwens, mee moeten bewegen.’

Wat bedoelt hij daarmee? ‘Het is nu eenmaal zo dat ook consumenten graag in contact komen met de makers, met de fabrikanten en leveranciers van producten die ze in de winkels zien en uitproberen. Gewoon uit gezonde interesse, zoals steeds meer mensen willen weten hoe hun voedsel wordt geproduceerd. En als je dan, zoals wij, meer dan honderdveertig merken onder één dak hebt, is het niet meer dan logisch dat je daartoe gelegenheid biedt. Hoe vaak je dat moet doen, en in welke vorm, is de volgende vraag. Maar we ontkomen als organisatie niet aan het verder omarmen van de consument.’

Forse groei

Maar nogmaals: primair wil De Woonindustrie een verbindende rol vervullen in de contacten tussen leveranciers en winkeliers. ‘We hebben de voorbije jaren gelukkig weer een forse groei kunnen doormaken, van zeventig merken ten tijde van de overgang van Home Trade Center naar De Woonindustrie tot ruim honderdveertig op dit moment. Dat is een flinke klus, vergis je niet. Ook al bestaan we inmiddels ruim vijfentwintig jaar, we zijn met ons team nog dagelijks bezig om onze meerwaarde aan te tonen en daarin zijn we succesvol, ook als ik kijk naar de samenwerkingsverbanden die we hebben en naar nieuwe mogelijkheden die we met partijen onderzoeken.’

Huis van de branche

Als huis van de branche wil De Woonindustrie de komende jaren nóg meer partijen met elkaar verbinden. Bij voorkeur binnen de muren van het centrum, dat spreekt voor zich. Hogenkamp: ‘We zijn blij met de komst van het segment Home & Living vanuit Utrecht, net als met de aansluiting van Dutch Design Dock dat groeide van 13 deelnemers in 2017 naar 20 vorig najaar. Hiervoor werken we nauw samen met Euretco en natuurlijk de merken die op Dutch Design Dock vertegenwoordigd zijn. Daarnaast zijn we gaan samenwerken met Spotlight Event, de beurs die voortaan gehouden wordt in De Beursfabriek, en wel voor het eerst op 10 en 11 maart dit jaar. De Woonindustrie opent dan ook haar deuren, zodat er feitelijk weer een nieuwe beurs ontstaat. Daarnaast zijn we in gesprek met leveranciers in de slapenbranche om te onderzoeken of het mogelijk is een groter, centraal event bij ons te organiseren.’

Verder zijn er verschillende partnerships, onder meer met BNS Crisp, INretail, Euretco (bijvoorbeeld de showrooms van Topform en Decorette en samenwerking Dutch Design Dock), VIIA (Vereniging Interieur Importeurs & Agenten) en ook Garant en Koninklijke CBM. ‘Als je het huis van de branche wilt zijn, is het van belang om goed samen te werken met zo veel mogelijk relevante partijen. We zijn dan ook erg blij met deze allianties en streven ernaar om deze verder uit te breiden’, stelt Hogenkamp.

Stringente voorwaarden

We keren kort terug naar het thema ‘omarmen van de consument’. Momenteel zijn er twee grote contactmomenten per jaar tussen exposanten en consumenten: in voor- en najaar, tijdens de events. (En verder onder begeleiding van een winkelier.) ‘Dit jaar gaan we onderzoeken óf we op die momenten het bezoek kunnen intensiveren en hoé we dat gaan doen. Nogmaals: altijd onder stringente voorwaarden. Het is kijken, kijken en niet kopen, althans niet bij ons. We verwachten van exposanten dat ze consumenten doorverwijzen naar wederverkopers. ‘Het draait bij ons om het informeren en inspireren van geïnteresseerde consumenten. Wij hebben dan ook als doel om samen met onze exposanten het partnership met retailers en andere wederverkopers te intensiveren.’

Lees ook
Cao Retail non-food algemeen verbindend

Cao Retail non-food algemeen verbindend

 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de cao Retail Non-Food algemeen verbindend verklaard. Hierdoor geldt de cao nu voor alle 17.000 werkgevers en medewerkers in de branches die onder deze cao vallen. Deze loopt tot 1 januari 2021, aldus branchevereniging INretail.  Vorig jaar juli al sloten Koninklijke INretail, Tuinbranche...

100% Nederlands

100% Nederlands

Onze abonnees hebben het nieuwste nummer van Meubel+ alweer mogen openslaan. Hierin is onder andere een interview te vinden met Alette Trompetter van Harvink, waarin zij meer vertelt over hun productie, die, zoals niet vaak meer voorkomt, nog 100% Nederlands is. Voorzitter Carin Frijters van beroepsvereniging Crisp vertelt tijdens een ledenbijeenkomst...

Woontrends in 2020

Woontrends in 2020

Samen met trendwatcher Aafje Nijman doet samen met branchevereniging INretail onderzoek naar concrete trends in de woonbranche. Nijman zal deze woontrends op 1 april presenteren in Zeist. Ze bespreekt de huidige maatschappelijke trends en ontwikkelingen en onderzoekt hoe zich dit vertaalt naar kleuren, materialen, vormen en dessins in de woonbranche.  Daarnaast...