McGregor vs. Conor McGregor

juridisch

Wereldkampioen en Ierse MMA (Mixed Martial Arts) vechter Conor McGregor (kijktip: de documentaire Notorious waarin hij vier jaar lang wordt gevolgd) en zijn kledingsponsors Adidas/Reebok willen zijn bekendheid graag commercialiseren.

Er wordt een kledinglijn gelanceerd waarop de naam Conor McGregor (en dan met name de achternaam) groot wordt weergegeven. Ook wordt de naam CONOR MCGREGOR als EU merk gedeponeerd. Dat is tegen het zere been van kledingfabrikant McGregor. Het merk McGregor is als woordmerk geregistreerd voor onder andere kleding. De kledingfabrikant dient een oppositie in tegen de merkaanvraag van Conor en start bovendien een procedure bij de rechtbank Den Haag om gebruik van het merk tegen te gaan.

De hoofdvraag uit mijn vorige column kunnen we deze week herhalen: mag je kleding verkopen die is voorzien van namen, citaten of woorden of loop je hier tegen grenzen aan? Waar ik eerder merkrechten op meer algemene aanduidingen zoals LIEF! en NOT YOUR BABY behandelde, speelt hier de vraag: hoe zit dat met een eigen naam?

Een eigen naam mag je gebruiken in het handelsverkeer, tenzij het publiek bijvoorbeeld kan denken dat er een commerciële band bestaat met de merkhouder. In de zaak McGregor versus Conor McGregor komt de rechtbank Den Haag tot het oordeel dat daar sprake van is. Enerzijds omdat het element Conor nauwelijks zichtbaar is en het identieke element McGregor dat juist wél is. Anderzijds oordeelt de rechtbank dat Conor McGregor nou ook niet zo bekend is dat het publiek, bij het zien van sportkleding met daarop het teken McGregor, zij eerder aan de vechter zou denken dan aan de kledingfabrikant.

Volgens de rechtbank bestaat er een kans op verwarring bij het publiek en is er sprake van inbreuk op de merkrechten van kledingfabrikant McGregor. En zo verliest Conor McGregor het juridische gevecht over zijn naam omdat zijn achternaam nou nét dezelfde is als die van een geregistreerd merk. Hij moet dus, als hij niet in beroep gaat tegen dit vonnis, de kleding aanpassen en er CONOR op zetten, of Notorious, zijn bijnaam. Tenzij ook die merken al zijn vastgelegd…

 Tekst: Merel Kamp, Signify 

Lees ook
Opdruk

Opdruk

Wij Nederlanders dragen T-shirts met opdruk om welgeteld drie redenen. In oplopende volgorde van belangrijkheid zijn dat: tegen de kou, voor het fatsoen en om aan te geven dat we fan zijn van Ajax of PSV of zelfs van Feyenoord.   Over dat laatste onderwerp gaat het hier. Kleding is een belangrijk middel om je individualiteit en mening te uiten....

Nieuw woonmerk: Gusj

Nieuw woonmerk: Gusj

Gusj is een nieuw woonmerk dat verrassend compleet van start gaat. Alles is op orde bij de groothandel in het Belgische Mol: voorop staat de selectie van interieurproducten, maar ook fotografie, communicatie en distributie kloppen. Zelfs over de geur die in de showroom hangt is nagedacht. Gusj is een merk dat bestaat uit unieke stukken die oprichter...

Appelhof is terug

Appelhof is terug

Arno Appelhof is weer terug in de branche en wel met het Amerikaanse beddenmerk Serta.De licentie van Serta in Nederland is altijd in zijn handen geweest, maar met ingang van 2014 werkt Serta Nederland volledig zelfstandig. “Na het neerzetten van de verkooppunten zijn we nu volop bezig met bouwen aan het merk Serta in Nederland”, vertelt hij aan Vakblad...